سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ورزش جودو
قالب های وبلاگ آمادهدایرکتوری وبلاگ های ایرانیانپارسی بلاگپرشین یاهو
از جمله چیزهایی که پستی دنیا را به تو نشان می دهد، آن است که خداوند ـ جلّ ثناؤه ـ بساط آن را از رویت وجّه و اختیار، از سرِ اولیا و دوستانش برکشیده و از روی آزمون و فتنه، آن را برای دشمنانش گسترده است. [امام علی علیه السلام]
نویسنده : علی:: 87/11/9:: 4:57 عصر


نظرات شما ()

نویسنده : علی:: 87/11/9:: 4:45 عصر

زبان و آداب و رسوم جودو

 

جودو یک کلمه ژاپنی است به خاطر اینکه جودو در ژاپن ابداع شده است. یاد گرفتن نام تکنیک ها به ژاپنی به چند دلیل مهم است. اولین منظور از گرفتن این اصطلاحات آن است که کسانی که این ورزش را در کشورهای مختلف انجام می دهند قادر باشند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و در مسابقات بین المللی از این اصطلاحات استفاده کنند.استفاده از لغات ژاپنی باعث می شود که جودوکاران کشورهای مختلف به راحتی بتوانند با یکدیگر تمرین کنند و همدیگر را بفهمند.بنابراین هر جای دنیا که بروید و بخواهید ورزش جودو را دنبال کنید دانستن اصطلاحات کمک می کند حرف استاد یا حریف تمرینی یا هر کس دیگری را متوجه شوید.دوم اینکه یاد گرفتن اصطلاحات ژاپنی جودو باعث می شود که در مسابقات حرف داور را بفهمید و از دستورات او اطاعت کنید . معمولا در تمام طول مسابقه تمام دستورات و امتیازات به ژاپنی بیان می شود . در بسیاری از مسابقات جودو کار به دلیل ندانستن اصطلاحات و نفهمیدن حرف داور مسابقه را واگذار کرده است . سوم دانستن نام تکنیک ها به زبان اصلی به جای ترجمه آن به زبان خودتان برای همه راحت تر خواهد بود . برای مثال برای مربی گفتن « سی او ناگه » در هنگام مسابقه به جای گفتن پرتاب شانه با دو دست راحت تر خواهد بود . یکی دیگر از جنبه های یاد گرفتن اصطلاحات ژاپنی احترام گذاشتن به آن زبان می باشد . بنیانگذار جودو ژاپنی بود است. استفاده از زبان ژاپنی نشانه ی احترام گذاشتن به کشوری است که این ورزش رزمی در آن جا شروع شده است . از آن جایی که تمام ورزش های هنر های رزمی مرکزشان در ژاپن می باشد و از استاندارد های ژاپنی استفاده می کنند دانشجویان باید اصطلاحات آن را یاد بگیرند .


نظرات شما ()

نویسنده : علی:: 87/10/23:: 6:51 عصر


نظرات شما ()

نویسنده : علی:: 87/10/23:: 6:40 عصر

تجهیزات ورزش جودو 

 

یکی از تجهیزات لازم برای آموزش جودو تشک مخصوص جودو می باشد.( تاتامی ) تشک باید دارای ضخامت کافی باشد تا وقتی که جودوکار به زمین پرتاب می شود دچار صدمه نشود.تمام مهارت های جودو می تواند روی تشک جودو تمرین شود.هرگز نباید روی تشک جودو با کفش راه رفت چون سنگ ریزه  وچیزهای که به ته کفش چسبیده ممکن است در روی تشک باقی بماند و سبب صدمه دیدن پاها یا بدن جودوکاران شود.از لوازم دیگر جودو لباس مخصوص تمرین جودو می باشد که به آن جودوگی ( judo gi ) گفته می شود.لباس های دیگری هم برای تمرین جودو وجود دارد که اغلب آن را با نام کی کوگی می شناسند اما جودوگی لباسی است که مخصوص تمرین جودو طراحی شده است.قسمت بالای یونیفرم از پارچه کتانی دولا دوخته شده است تا به هنگام کشیدن حریف پاره نشود.شلوار جودو هم محکم است و در قسمت زانو دارای وصله می باشد تا زود ساییده نشود. قسمت آخر لباس جودو کمربند مخصوص می باشد که بر روی یونیفرم بسته می شود و از پارچه ی کتانی که چند بار دولا و تا شده تا استحکام آن زیاد شود و به راحتی پاره نشود دوخته شده است.امروزه دسترسی به دستگاه های بدنسازی از ضروریات تمرین جودو می باشد.اگر چه مهارت زیاد داشتن در مسابقه بر ضد حریف لازم است اما داشتن نیروی زیاد می تواند میزان موفقیت جودوکار را زیادتر کند.هر جودوکار برای پیشرفت در ورزش جودو به یک تشک،یک یونیفرم و یک حریف تمرینی خوب نیاز دارد.


نظرات شما ()

نویسنده : علی:: 87/10/8:: 6:39 عصر


نظرات شما ()

نویسنده : علی:: 87/10/8:: 6:35 عصر

سیستم درجه بندی کمربند 

وقتی که جودو برای اولین بار وارد ایالات متحده آمریکا و دیگر نقاط جهان شد هدف بیشترکسانی که به جودو روی می آوردند گرفتن کمربند سیاه بود.خیلی از مردم فکر می کردند که کمربند سیاه نشانه استاد بودن در دعوا و درگیری می باشد و نشاندهنده ی آن است که این افراد شکست ناپذ یر هستند اما در ژاپن مردم اینگونه فکر نمی کنند. در ژاپن کمربند نشاندهنده ی دانش یک شخص مانند دیپلم می باشد.شودان ( دان یک کمربند سیاه ) نشاندهنده ی آن است که فرد تازه کار است.بنابراین شخصی که دارای کمربند دان یک است نشانداده که به اندازه ی کافی ورزش جودو را یاد گرفته تا دانشجویی جدی باشد.هدف از یاد گرفتن جودو نظم دادن به زندگی روزانه می باشد.کمربند سیاه نشانه انظباط و تمرین سخت و خوب است.کسی که دارای کمربند سیاه است باید نشاندهنده ی تصویری از یک شخص آرام که زندگی او در صلح و هم زیستی خوب با دیگران است باشد.


نظرات شما ()

نویسنده : علی:: 87/10/3:: 6:42 عصر


نظرات شما ()

نویسنده : علی:: 87/10/3:: 6:35 عصر

تاریخچه جودو


 

ورزش «جودو» یکی از ورزشهای قدیمی در کشور ژاپن و بنیانگذار آن استاد «جیگارو کانو» است. واژه «جودو» از ترکیب دو کلمه "جو" به معنای ملایمت ، و واژه "دو" به معنی اصل و یا روش است .لغت"جو" از ورزش «جوجیتسو» مشتق شده که توسط سامورائی ها مورد استفاده قرار می گرفت . پس جودو را تحت عنوان "روش ملایمت" ترجمه کرده‌اند. استاد کانو، جودو را آمیزه ای ا ز قدرت و هنر توصیف کرد که در آن به شما می آموزد، چگونه از قدرت رقبا علیه خود آنها استفاده کنید و جودوکار یاد می‌گیرد چگونه درصدد اجرای حمله به‌موقع در طول مدت مسابقه باشد . جودوکار در حین مسابقه می آموزد به‌دنبال نقاط ضعف حریف بوده و آماده باشد که با تمام قوا به اوحمله کند. البته نکته اصلی در طول مسابقه، به‌کارگیری مقدار صحیح قدرت مورد نیاز است.در این ورزش یک آدم ضعیف و سبک وزن با استفاده از فنون جودو می‌تواند یک هرکول قدرتمند را بر زمین بزند و بر او غلبه کند یعنی یک فرد کوچک اندام با استفاده از اصول "یاوارا" می‌تواند مرد قوی هیکلی را پرتاب کند ویا به نحو موثری از قدرتش برای خنثی کردن قدرت یک مرد قوی هیکل استفاده کند .


 

اصول جودو 


 


در جودو 2 نوع مهارت کلی وجود دارد :


 

1_ فنون تکنیکی : مجموعه حرکات دقیق که برای غلبه برحریف در پی هم می آیند.
2_ ف
نون تاکتیکی : خلق شرایطی که می توان تحت آن شرایط، فنون تکنیکی را به خوبی به‌کار برد. فنون مذکور بر اساس 3 اصل مهم قرار دارد که به شرح هرکدام از آنها می پردازیم :
اولین اصل، اصل حرکت: در جودو مهمترین نکته برهم زدن آرامش فکری حریف و سپس قراردادن خود در بهترین موقعیت برای حمله است و لازمه این امر حرکت دادن حریف به‌روی تاتامی (تشک مخصوص جودو) و ایجاد موقعیت دلخواه خود است. زیرا بی ثباتی و از بین بردن مرکز ثقل و ایجاد تزلزل در حریف کلید رمز پیروزی در اجرای یک تکنیک صحیح و قوی است. بدن حریف را باید در یکی از جهات اصلی و یا فرعی از تعادل خارج کرد. حریف را به‌وسیله حرکت دادن بدن خود بکشید و یا هل دهید، اگر حریف مقاومت کرد، مقاومت نکنید وبا او حرکت کنید.


 

دومین اصل، اصل انعطاف پذیری و یا تعادل: ماننددرختی است که در طبیعت با وزش بادی قوی از ریشه کنده نمی‌شود، بلکه با جریان باد هماهنگ می شود. فرض کنید مردی با قدرت جسمانی عدد 10 در مقابل شما ایستاده است و قدرت شما نیز 7 است. اگر او شما را به‌شدت هل دهد، مطمئنا به عقب می روید و به‌زمین می خورید، اما اگر به‌جای مخالفت با قدرت حریف، تا حدی در مقابل هل دادن او مقاومت نکرده و خود را به عقب بکشید، می توانید تا اندازه‌ای تعادل خود را حفظ کنید. در این حالت مسلما تعادل او به هم خواهد خورد. حریف که بر اثر عمل ناشیانه خود تعادلش به هم خورده است، دیگر قادر به استفاده از قدرت خود نبوده و قدرتش به 7 کاهش می یابد. از آنجا که شما تعادل خود را حفظ کرده اید، قدرت شما در عدد 7 باقی می ماند واکنون قوی تر از حریف هستید. حفظ تعادل خود و ندادن فرصت به حریف با حرکات ظریف و تغییر محل دادن به موقع در روی تاتامی و حمله کردن به‌طور منظم و پیگیر از نکات اصلی در این مرحله است. *از تکنیک های جودو زمانی استفاده شود که رقبا قویتر و بزرگتر از شما هستند؛
*حرکات زیرکانه ی رقیب را به دقت دنبال کنید

*انعطاف پذیری را همه جا داشته باشید و تعدیل تاکتیکی را با یک استراتژی بلند مدت ترکیب کنید.
سومین اصل، استفاده از قدرت اهرمی : این اصل بلافاصله پس از برهم خوردن تعادل حریف با استفاده از نیروی خود او و با به‌کاربردن فنی که شگرد شماست انجام می شود زیرا هنگامی که حریف تعادل خود را از دست داد، قادر نخواهد بود از نیروی خود استفاده کند و تحت کنترل قرار می گیرد.

از ورزش رزمی جودو می تواند به 4 نکته قابل در زندگی و کسب و کار دست یافت :


 

-1 تمرکزی عمیق و دقیق بر روی هسته تجاری خود داشته باشید.
-2 روحیه تهاجمی داشته باشید ولی از حمله مستقیم اجتناب ورزید.
-3 دارای برنامه بوده و در جهت حرکت روی محور اصلی و اساسی، آمادگی داشته باشید.
-4 به‌دنبال استفاده از قدرت اهرمی در نقاط قوت باشید.
استعاره ها در تجارت بسیار فراگیر هستند چرا که به یک جرقه ذهنی آنی منجر می شوند. در نگاه اول، جودو شبیه دیگر استعاره ها و پدیدهای دنیاست که می تواند در نظریه های تجاری و تجزیه وتحلیل و استراتژی ها به‌کار گرفته شده و برای شرکتهای کوچکی که به‌دنبال راهی برای غلبه بر رقبای قدرتمند هستند، درسهای مفید و آموزنده ای را اشکار می کند .
در ورزش جودو سعی می شود از قدرت حریف علیه خود او استفاده شود. در عرصه سیاست ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه شاید بهترین مثال عینی این موضوع باشد ، اوکه تربیت شده کا.گ .ب، بود به خوبی با جودو آشنا بود و تکنیک‌های جودو را هنگام انتخابات ریاست جمهوری برای شکست رقبا استفاده کرد و پیروز میدان شد. جودوکار ماهر می تواند برتریها و نقاط قوت رقیب را در ثانیه های اول مسابقه درک وتحلیل کرده واز آن اشتباهات به نفع خود استفاده کند.
از جودو وتکنیک‌های آن در بازار نیز می‌تواند استفاده کرد .
با بررسی تمامی جوانب و اصول و تکنیک‌های شرح داده شده می توان موارد ذیل را مورد توجه قرار داد : 
1- هرگز شما آغازگرحمله نباشید؛ جودوکاران مبتدی که تجربه زیادی در مسابقات ندارند، امکان دارد با دیدن سالن مسابقه و یا سرو صدای طرفداران به وجد آمده و بی محابا و بدون فکر به حریف حمله کنند، این لحظه طلائی یک موقعیت مناسب برای حریف مقابل و با تجربه است، تا او را به حمله بدون فکر تشویق کند و از این موقعیت سود ببرد. جودوکار کم تجربه و ضعیفتر باید با سیاست و با برنامه حمله را آغاز کند .در دنیای تجارت می توان گفت که اگرشما نسبت به رقبا از موضع ضعیف‌تری برخوردار هستید باید با زیرکی خاصی از تحریک‌کردن رقبای بزرگ و جدی پرهیز کنید، چرا که در غیر این‌صورت به گوشمالی شما ا زطرف آنها منجر می‌شود. به عنوان مثال، اگر شما توان ارائه کالا با قیمت پایین و تحمل ضرر کوتاه‌مدت را به‌خاطر نداشتن توان مالی قوی را ندارید بی‌دلیل با رقبای اصلی به جنگ قیمت نپردازید.

2-چارچوب و فضای رقابتی خود را معلوم کنید؛ اگر شرکت بتواند به تعریف و تعیین چارچوب و فضای رقابتی خود بپردازد، دیگر داشتن سهم و اندازه کم از بازار، به‌عنوان یک عیب برای شرکت مطرح نیست. آنها یک بخش کوچک را که برای رهبران و یا چالشگران بازار چندان مفید فایده نیست انتخاب کرده و در آن به فعالیت می پردازند و شرکت ‌می‌تواند از این مزیت نسبی خود، نسبت به دیگر رقبا با مانوردادن وحرکت کردن به سمت رقابت در مسیری که برای دیگررقبا دشوار است استفاده کند و پیشگام معرکه باشد. به‌عنوان مثال گاهی اوقات شرکتی می تواند کالاهای خود را به‌دلیل دسترسی به کانالهای ارتباطی قوی  و یا نفوذ در مراکز تصمیم‌گیری کلان و ملی، و یا رانت اطلاعاتی، فناوری خاص و یا نیروی کار ارزان، کالاهایی با قیمت تمام شده کمتری به نسبت رقبا تولید کند که این یک مزیت برای او می‌تواند عامل رقابت در بازار باشد.
3-به سرعت انجام کار را دنبال کنید؛ جودو ورزش ثانیه هاست ودر آن لحظه ها، تعیین کننده پیروزی و یا شکست است. با تعریف و مشخص‌کردن قلمرو رقابتی، شما می توانید برای شرکت یک چتر امنیتی فراهم کنید


 

4-به رقیب خود بچسبید؛ یک جودو کار مسلط در طول مسابقه با چسبیدن به حریف، مانع از اجرای تکنیک توسط حریف شده و به‌دنبال یک موقعیت خوب می گردد تا بااجرای فنون اصلی و شگرد خود، به‌روی حریف مقابل به برتری دست . هدف از چسبیدن به رقبا باید این باشد که از موقعیت شرکت دفاع، و آن را تقویت کنید. شراکت با رقبا، این امکان را فراهم می کند که با نیرویی بسیار قوی از موضع شرکت دفاع کرده وگاهی اوقات زودتر ازآنها اقدام کنید و فرصت پیروزی را افزایش دهید .نمونه آن شرکتهای نفتی هستند که تشکیل یک کارتل نفتی را می دهند. یعنی باایجاد یک وحدت رویه سعی می کنند که یک همدلی بین خود ایجاد کنند. همه شرکتها همچنان که به منافع ملی و سازمانی خود توجه می‌کنند، نیم نگاهی نیز به وضعیت بازارو مقدار تقاضا دارند و گاهی اوقات یکی از آنها برای کسب منافع بیشتر اتحاد کارتل را می‌شکند ودیگران را رها می سازد. پس بهتر است که شما فضا را برای رقابت محدود کنید، ولی توجه داشته باشید که با نزدیک شدن به رقبا شما باید از محدوده شخصی شرکت نیز دفاع کنید.
5- از مقابله به مثل کردن دوری بجوئید؛ در مواردی شما می‌توانید به راحتی بر رقبا غلبه کرده و خود یکه‌تاز میدان باشید مشروط برآنکه وارد یک مبارزه تلافی‌جویانه و فرسایشی نشوید. نمونه آن آغاز جنگ سرد بین روسیه و امریکا بود. که فکر سیاستمداران روس مستقر در کاخ کرملین را صرف ساختن تسلیحات نظامی کرد و از دیگرحرکات رقیب غافل ماند. گاهی اوقات در تجارت باید از مبارزات تلافی‌جویانه و یا جنگهایی که باعث از بین‌رفتن منابع مادی و معنوی شرکت می شود دوری کرد. یعنی به‌جای اینکه درگیر نزاعهای فرسایشی گردید، حالت حمله و تهاجمی داشته باشید و نسبت به جایگاه خود در بازار واکنش نشان دهید.


 

6- هنگامی که توسط حریف کشیده می شوید ، حریف را هل دهید؛ جودوکاران هنگام اجرای فنون در مسابقه سعی می‌کنند که هریک دیگری را به سمت خود کشیده، تعادل اورا بر هم زده و اورا به سمت خود بکشد، واز نیروی رقیب به‌نفع خود استفاده کند. چرا که اگر حریف مقابل به سمت شما بیاید، اجرای تکنیک بسیار راحت وساده است. در این مورد باید گفت که در دنیای تجارت شرکت می تواند با افزودن انتخابهای جدید به محصولات و خدمات، خود نظاره‌گر شکست رقبا و یا تغییر استراتژی آنها باشد. به عنوان مثال یک شرکت تولیدی لوازم نوزاد در آمریکا توانست با ارایه محصولاتی با قیمت پایین‌تر و کیفیت بالاتر، با رقبای اصلی خود به رقابت بپردازد. در حقیقت او به ارائه این محصولات قسمتی از سهم بازاررقبا را به‌دست آورد.


 


نظرات شما ()

نویسنده : علی:: 87/9/30:: 7:1 عصر


نظرات شما ()

نویسنده : علی:: 87/9/30:: 6:52 عصر

سیستم درجه بندی کمربندهای جودو  

در ورزش جودو 9 کیو و 10 دان وجود دارد.در ایران برای سطح کیو رنگ های مختلفی انتخاب شده است که عبارتند از:

کیو 9 و 8 کمربند زرد.کیو 7 و 6 کمربند سبز.کیو 5 و 4 کمربند بنفش.کیو 3 و 2 و 1 کمربند قهوه ای.

درجه بندی اصلی کمربند در جودو

کو کیو = کلاس نهم کیو = کمربند سفید

هاچی کیو = کلاس هشتم کیو = کمربند سفید

شیچی کیو = کلاس هفتم کیو = کمربند سفید

روک کیو = کلاس ششم کیو = کمربند سفید

گو کیو = کلاس پنجم کیو = کمربند سفید

یون کیو = کلاس چهارم کیو = کمربند سفید

سان کیو = کلاس سوم کیو = کمربند قهوه ای

نیک کیو = کلاس دوم کیو = کمربند قهوه ای

ایک کیو = کلاس اول کیو = کمربند قهوه ای

شو دان = دان یک = کمربند سیاه

نی دان = دان دو = کمربند سیاه

سان دان = دان سه = کمربند سیاه

یو دان = دان چهار = کمربند سیاه

گو دان = دان پنج = کمربند سیاه

روکو دان = دان شش = کمربند سیاه یا قرمزوسفید

شیچی دان = دان هفت = کمربند سیاه یا قرمزوسفید

هاچی دان = دان هشت = کمربند سیاه یا قرمزوسفید

کو دان = دان نه = کمربند سیاه یا قرمزتک رنگ

جو دان = دان ده = کمربند سیاه یا قرمزتک رنگ


نظرات شما ()

<      1   2   3   4      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ

106476:کل بازدید
4:بازدید امروز
4:بازدید دیروز
درباره خودم
ورزش جودو
علی
دانستنی هایی از ورزش جودو به همراه عکس هایی زیبا از این ورزش جذاب
حضور و غیاب

یــــاهـو

لوگوی خودم
ورزش جودو
اشتراک